Taggar

, ,

11maj2013 067vvv
Min vän Johanna med bloggen a Lady & a Tramp har tagit över en chokladbutik på nätet som säljer lyxig mjölkfri choklad. Jag älskar choklad men det jag framförallt gillar med deras koncept är strävan efter att produkterna ska vara ekologiska, rättvisa och fairtrade. Mer sånt år folket säger jag bara.

JW (som jag kallat Johanna sedan vi var en meter höga) gav mig en påse med råa kakaonibs så jag kunde testa att göra smarriga chokladbollar. Och vad passar väl bättre än att smaska på dessa på Chokladbollens dag, som är idag! Och vet ni vad, det är inte bara chokladbollens dag utan även World Fairtrade day. Så man skulle kunna säga att det här gofikat verkligen kommer till sin rätt idag..

11maj2013 117kl1

Jag experimenterade hej vilt då jag älskar att hitta på egna recept och blir svettig av bara tanken på ”riktiga” recept.  Fast när det kommer till chokladbollssmet är det ju väldigt svårt att misslyckas. Så varsågoda, här får ni receptet på mina dunderbollar!

LisasViljas smått galna men, himmelskt goda, råa chokladbollar

1 dl råa kakaonibs från SelectedSeven
2 dl eko havregryn
1/2 dl eko kokosfett
1 dl sötmandel
1 dl hasselnötter
3 msk hemmagjord tahini
1,5 tsk eko vaniljsocker
3 msk agavesirap

Så här gjorde jag:

Finfördela kakaonibsen, hasselnötterna och mandeln med hjälp av stavmixer eller matberedare.

Smält kokosfettet på svag värme och blanda sedan ihop med övriga ingredienser. Kör hela smeten i matberedare eller använd mixern för att få ihop den bättre.
Låt svalna i kyl/frys och rulla sedan tjusiga bollar i kokosflingor.

11maj2013 073v

Njuut av bara den!