3maj2013 132o

Nu blir det lite mer asiatiskt här på bloggen i form av krubb. Jag tänkte bjuda er på en god och superlättlagad vegetarisk wok. Rena rama snabbmaten som också är hälsosam.

3maj2013 120kJag tror att det är bra att äta färgglad mat😉

En av mina favoritbloggare, underbara Mintekopp har som utmaning att laga och lägga upp vegetariska recept varje vecka på sin blogg. Både för att inspirera andra men också sig själv, och eftersom jag älskar mat och lagar mestadels vegetariskt så tänkte jag haka på😉
Sen har jag en liten (eller snarare ganska stor) förhoppning om att vegetarisk mat ska bli minst lika vanlig som köttbaserad.

3maj2013 063m

Så här kommer mitt första vegetariska bidrag som den här gången råkade bli fri från både gluten och mjölk. Fritt fram för oss allergiker med andra ord. Vi börjar ju bli ganska många som är intoleranta mot diverse..

3maj2013 043l

Ingredienser för 4 portioner:

1 burk kokosmjölk
1 burk böngroddar
1 stor morot
1 palsternacka
1 stor bit zucchini
1 röd chili
1 gul lök
2 msk grön currypasta
2 cm färsk ingefära
1 msk soja
Nudlar
Salt & peppar efter behag
Basilikablad till garnering
3maj2013 042j

1. Hacka alla grönsaker i valfri storlek, var gärna kreativ här. Jag gjorde tex remsor av moroten med en potatisskalare.
2. Stek alltsammans på hög värme så att grönsakerna behåller sin krispighet.
3. Häll på kokosmjölken och blanda i soja, currypasta, salt och peppar.
4. Koka nudlarna enligt anvisning på paket. Jag använde Shiratakinudlar som är kolhydratsfria som läggs i hett vatten i någon minut.
5. Blanda samman nudlar med woksåsen och garnera lite snyggt med basilika eller vad du har hemma.

För den som vill fylla på med extra proteiner rekommenderar jag att slänga i en burk med kikärtor.

Ät och njut!