23april2013 054j23april2013 058k 23april2013 054j23april2013 061g 23april2013 055k

Det händer emellanåt att jag får aningen knasiga idéer, kopplat till mat, som jag bara måste testa. Som att poppa popcorn i olja med pressad vitlök, att göra rosenknoppschoklad eller som här att göra en chokladbollsbakelse. Jag satt hur som helst och klurade på hur jag skulle kunna göra en bakelse av chokladbollsmet, då min sambo plötsligt kom hem. Perfekt tänkte jag, nu har jag en kritisk och opartisk testsmakare!

Ärligt talat brukar han inte vara lika lyrisk över mina påhitt som jag själv, men den här gången gick det hem. Fast å andra sidan hur kan INTE chokladbollssmet, grädde och riven choklad bli annat än lyckat?!

Så här gör du om du också vill testa..
Blanda ihop en chokladbollssmet enligt receptet på påsen med fiberhavregryn (gärna ekologiska) men istället för att använda rumsvarmt smör smälter du det på spisen. Det blir då en ganska kladdig röra som du ställer kallt, utomhus, i kyl eller frys. Sedan kan du enkelt forma degen, spritsa på grädde (jag hade lite kakao i grädden) och riven choklad.