Etiketter

vts12

Förr i tiden åt man ju inte så mycket sötsaker som idag. Därför kunde något så enkelt som hemmagjorda maränger vara rena lyxen! Så var det åtminstone för min morfar som idag är 80 år. Han äälskade maränger som liten och i hans Ångermanländska familj kallades dessa sockersöta toppar för ”Vittjuppar”. Dessa fick man alltså avnjuta vid festliga tillfällen. När morfars lillebror föddes frågade föräldrarna honom vad han tyckte lillebror skulle få heta, och svaret var ju självklart -Vittjuppen!
Väldigt gulligt svar men det blev en Folke och ingen Vittjupp den gången ;).

De här minimarängerna gjorde jag helt sockerfria genom att använda Sukrin Mellis istället för vanligt socker. Det gick utmärkt men dem blev i sötaste laget så nästa gång minskar jag på sötman.

Så här gjorde jag;

Vispa 3 äggvitor med 2 tsk citronsaft till hårt skum.
Sikta och vänd i 1/2 dl Sukrin Mellis (eller mindre, jag tog kanske 1,5 dl) och 1,5 tsk vaniljsocker (kan säkert uteslutas).
Klicka ut på klädd bakplåt och grädda i ugnen på ca 70 grader i ungefär 45 minuter. Det här momentet är lite klurigt för temperaturen och tiden det beror mycket på vilken typ av ugn man har och hur stora  maränger man gör! Jag gjorde som sagt väldigt små maränger och använde en ”vanlig” ugn (ej varmluft).

Lycka till! 😉

Och just det, snyggare bilder på dem färdiga marängerna dycker upp på en blogg nära dig 😉

